smartbjj

Direktlänk till inlägg 2 september 2013

hur organisera sig?

Av slörullaren - 2 september 2013 13:58

De senaste fem åren har jag rullat utan ordentlig plan. Roligt med inte speciellt effektivt. Det har saknats en inriktning, en organisering. Men hur gör man för att organisera sin jiu-jitsu? 
Det finns naturligtvis flera olika sätt. För min egen del fungerar det inte att se en teknik någon enstaka gång och tro att den sitter och gå vidare tills nästa.
Nu försöker jag välja ut tekniken och låter inte tekniken välja mig.
Hur då? Fokusering på vägen till tekniken och inte slutmålet. Det innebär att jag först måste veta vilken position jag vill hamna i. Hur kommer jag dit? Om jag vill vara underst och jobba i spiderguard så måste jag veta hur jag kommer till spiderguard. 

Av alla tekniker som tittats på / laddats ned från youtube väljer jag ut en en teknik. Sen måste jag antingen hitta en ingång till den om det inte finns med i videon. Sen nöter jag in den genom att titta på den vid olika tillfällen och återkommer till den några gånger per dag (inte alla dar). Har man en grapplingdummy kan man nöta in ingången med den, i annat fall får man visualisera eller försöka få frugan eller barnen att ställa upp.

Sen sjösätter man tekniken på mattan under sparring. Först måste man dock veta hur man kommer till ett ingångläge ex vanlig stängd guard från knästående.

När ingången sitter börjar man om och gör samma sak med svepet, låset eller vad det nu är för teknik man vill utföra. Sitter allt detta kan man börja väva in andra tekniker och länka tekniker. Det viktiga är att man sätter de första stegen innan man hoppar vidare. För det spelar ju ingen roll om man är expert på flygande omoplata om man inte vet hur man kommer till läget att applicera den.


Just nu jobbar jag med lassoguard/leg weave:


Först granskar jag i vilken position /situation ingången börjar och tar mig dig. Själva ingången nöter jag tills den sitter och sen själva svepet, eller så struntar jag helt i svepet och pluggar bara in ingången.

För mig är det viktiga att bryta ner tekniken i bitar som får drillas tills de sitter och bygga på med fler byggstenar utifrån behov. Ingen bit får hoppas över. Meningen är att jag ska styra spelet mot de tekniker jag vill utföra.


Enligt mig kan passar det att ha 2 positioner med två tekniker att jobba aktivt på samtidigt. För en del kanske det går utmärkt med 3, 4 eller fler positioner att söka sig till och nöta tekniker ifrån. Det kan ju vara en idé att jobba smart och använda ingången till fler än en teknik, ex som med lassoguard-ingången som kan byggas på med fler tekniker men som jag även tänkte använda för att sätta upp en spiderguard vid senare tillfälle... en sak i taget.


När jag kan ingången och svepet kan jag lägga till något annat ex denna omoplata.


För att förstå tekniken ännu bättre kan man även studera hur en passering utav (i det här fallet) lassoguarden ser ut:


Jag bör inte lägga till någon mer attack just nu utan bygga in ett försvar om motståndaren skulle kontra. 

För mig är det viktigt att ha ett försvar i o m att det underlättar för mig att verkligen satsa på attacken eftersom jag vet att jag kan ta mig tillbaka om det inte fungerar


Det är bra lära sig "ta tillbaka" guarden.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av slörullaren - 17 december 2013 22:49

Det blev två svep från halvguard och det vanliga butterflysvepet. I sparringen fick jag in någon armbar, svenp från djup halvguard och en kneebar. Så det får väl räknas som ok. ...

Av slörullaren - 11 december 2013 23:13

Idag gick vi igenom och drillade doubleleg, singlelegvarianter. ...

Av slörullaren - 7 december 2013 23:33

Körde lite drillning äntligen igen. Senaast i sparringen fick jag in lassoguarden bra. Fick även in några armbars från den samt lite triangelkopplingar.  ja just det fick in en crucifix också, det var länge sen.   Rullade med ett lilabälte som bå...

Av slörullaren - 4 december 2013 11:16


Idag var det tre eller fyra svep från djup halvguard. Den positionen känner jag mig inte riktigt mogen för ännu. Kommer inte koncentrera mig på den än utan väntar tills guardgamet är bättre. Jag har inte direkt drillat så mkt nytt utöver att jag ko...

Av slörullaren - 27 november 2013 11:22

Idag blev det passering av halvguard med tre varianter. Lite positionssparring därifrån. Från botten var det ok så länge jag inte blev tillplattad. Man märker verkligen skillnaden mot att ligga på sidan. Fick in xande svepet, återta full guard, komma...

Ovido - Quiz & Flashcards