smartbjj

Alla inlägg under september 2013

Av slörullaren - 29 september 2013 13:22

även om jag ska jobba med guard nu och vara offensiv måste jag nästan ha någon form av försvar för att våga attackera fullt ut. Därför tänkte jag att det kanske var bäst att sätta upp ett försvar som också drillas paralellt.


Det jag fastnat i mycket är armbar från mount (s-mount) när jag ligger på sidan.

Sen som jag nämnt tidigare känns det väldigt nödvändigt att jobba på att återta guard från sidecontrol.


 

Av slörullaren - 29 september 2013 12:53

Körde allt på min karta + rulla ut från armbar.

Av slörullaren - 29 september 2013 12:51

idag (läs 130926) körde vi spiderguard med tre svep. Vilket blev lite mycket att komma ihåg. Även här bör jag kolla på ingången enbart.

Av slörullaren - 25 september 2013 09:25

Idag (igår) körde vi svep från djup halvguard och x-guard. 
Det var tre-fyra svep så det blir svårt att komma ihåg allt. Bör fokusera enbart på ingång till djup halvguard och x-guard. 
Provade lassoingången i sparring vilket gick bra. Tyvärr missade jag svepet när motståndaren gick runt mig då jag borde tajmat in balansbrytningen och tagit tag i byxbenet.
Satte en armbar från guard men åkte också på en armbar från s-mount. Borde verkligen jobba på en escape därifrån. Sparrade bara mot mkt tyngre motstånd så det var ok.


ex på en escape:

Av slörullaren - 21 september 2013 23:53

Det är inte bara den rent tekniska sidan som måste renoveras. Bestämde mig för att ändra några grejer med dummyn.

Vi får väl se om det blir lyckat.


Nästa vecka ska jag äntligen ut på mattan igen.


 



Av slörullaren - 15 september 2013 08:34



Under tre dagar har jag inte hållt på med bjj på något sätt. Det har varit för mycket att göra helt enkelt. Fick nya bilen i fredags (förrgår). Vi åkte till bilhandlaren med våran gamla som vi tidigare fått värderad och skulle ha som inbyte. Sagt och gjort. När vi skulle åka dit började den varva lite själv och trixa, vi var rädda att den skulle dö på vägen och att vi inte skulle få något för den. Men det gick bra, handlaren brydde sig inte om att ens kolla den. Dessutom var det de som dragit ut på tiden. Vi skulle egentligen fått den (nya bilen, eller fått och fått...betala) för flera månader sen. 

Men nu när jag har en ny bil kan jag åter ta mig till träningen. Kommer hur som helst att fortsätta köra på med mitt "program". Kommer drilla varje kväll när jag inte tränar. Funderar också på att bygga en ny dummy eller bygga om den jag har.

 Lite inspiration: want vs need shoyoroll no blackbelts highlights





Av slörullaren - 11 september 2013 00:06

Jag funderar på att lägga till en ny teknik i legweaveguarden. Jag har gråmarkerat den i kartan eftersom jag inte drillat den ännu.


För att inte göra legweaven för "stor" har jag valt att stanna där, vid omoplatan. Man skulle kunna säga att det är en krets. Min legweave krets.


 


Omoplatan finns här:


Av slörullaren - 9 september 2013 18:02

Jag har under en längre period inte kunnat träna men är snart tillbaka på mattan!

Men det hindrar inte att jag drillar in nya tekniker och bygger på min karta. Bara det inte blir för mkt och för många olika positioner.

Jag har drillat den tidigare kartan varje dag i en veckas tid med en dummy. 


Påbyggnaden gör att kartan ser ut så här nu:


 


Svepen bygger på klippet nedan:




Ovido - Quiz & Flashcards